Arriva bespaart 223.000 liter water met waterarm wassen van treinen in het noorden
Trein vol
verhalen

Arriva bespaart 223.000 liter water met waterarm wassen van treinen in het noorden

Terug naar overzicht

In 2025 wil Arriva CO2-neutraal werken, hiervoor onderneemt Arriva verschillende initiatieven. Een van de initiatieven is een pilot in Leeuwarden, waar 18 WINK-treinen waterarm worden gewassen. Dit betekent een waterbesparing van 98% ten opzichte van een wasbeurt in de wasstraat. Op jaarbasis bespaart Arriva hiermee zo’n 223.000 liter water.

98% waterbesparing

Met waterarm wassen verbruikt een trein slechts 9 liter water. In de wasstraat is dit per wasbeurt 480 liter. Een trein rijdt 26 keer per jaar door de wasstraat. Bij waterarm wassen wordt een trein slechts 6 keer gewassen met water én er wordt per keer slechts 9 liter water verbruikt.

Schoner met meer glans

Milfred Hart, regiodirecteur Arriva, legt uit wat waterarm wassen precies inhoudt: “Bij waterarm wassen krijgt de trein jaarlijks één grote reiniging, de zogenaamde ‘polish’. Hierbij gebruiken we geen water. Daarnaast is er zes keer een reiniging waarbij we 9 liter water per keer gebruiken. De reiniging wordt op de trein geneveld, ingewreven en vervolgens goed uitgewreven. De reiniging  zorgt voor een gladde toplaag op de buitenzijde van de trein. Door de gladde toplaag hecht vuil minder snel aan de trein. Met als resultaat dat de treinen zeer schoon blijven en enorm glanzen. Dit valt ook onze reizigers op.”

Pilot van een jaar in Leeuwarden

“Het is belangrijk om zo zuinig mogelijk te zijn met water”, zegt gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder. “Zeker in deze tijd, waarin zoet water steeds schaarser wordt. Deze pilot juich ik dan ook van harte toe.”

Gedurende de pilot in Leeuwarden onderzoekt Arriva met welke frequentie ze de treinen moeten wassen. Ook onderzoekt Arriva hoeveel manuren hiervoor nodig zijn. De pilot is gestart in april 2022 en loopt een jaar. Zo neemt Arriva alle seizoensinvloeden mee in de evaluatie. In de overige regio’s voeren ze soortgelijke proeven uit. In Lisse loopt momenteel een pilot tot half september 2022. Tijdens deze pilot wast Arriva de bussen waterarm.

Op weg naar CO2-neutraal werken

Arriva wil in 2025 CO2-neutraal werken. Dat doel realiseert het openbaar vervoerbedrijf met grote en kleine stappen. Grote stappen zetten ze door het gebruik van alternatieven voor fossiele brandstof. Zo rijden veel bussen en treinen al op groene stroom en zetten ze ook in op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), als alternatief voor fossiele diesel waarmee we een besparing van 90% op de fossiele CO2-uitstoot bereiken.

Wil je meer lezen over duurzaamheid? Kijk dan op: https://over.arriva.nl/waar-we-voor-gaan/duurzaam/.
Of wil je meer lezen over de treinen van Arriva? Kijk dan op: https://treinvolverhalen.nl/treinen-in-het-noorden-kleuren-blauw/

Reaklif – Slach by Warns

Het Reaklif (Rode Klif) is ontstaan in de ijstijd. Door de golfslag van de Zuiderzee ontstonden steile wanden; de kliffen. Het Reaklif stijgt tot 10,35 meter boven N.A.P, en is gemaakt van klei die rood van kleur is. De huidige klif is slechts een kl...

Lees meer