07 juli 2021

WAD THE F*CK

Verhalen over Arriva

Met hun liefde voor het Waddengebied en het milieu, hebben fotografe Mijke Bos (43) en milieukundige en journaliste Esther Leystra (27) uit Dokkum hun krachten gebundeld. Het resultaat? Een prikkelende fotocampagne gericht op bewustwording onder jongeren.

Sigarettenfilters, plastic flesjes, blikjes… het zijn nog maar een paar voorbeelden van troep dat vaak te vinden is in de natuur. Ook liggen de stranden van de Waddeneilanden bezaaid met onnodig veel afval. ‘Al dit afval is een afspiegeling van onze extreme consumptiemaatschappij. Iedereen koopt en doet maar. Maar wat vaak wordt vergeten, zijn de hoge kosten voor het milieu en de impact op onze eigen gezondheid’, aldus de initiatiefnemers van de bewustwordingscampagne WAD THE F*CK, Mijke Bos (43) en Esther Leystra (27). Met deze campagne vragen ze aandacht voor het voorkomen van (zwerf)afval.

Jongeren

De campagne richt zich vooral op consumerende jongeren; een groot deel van het zwerfafval is een gevolg van (on)bewust gedrag. Ook is deze doelgroep gewend aan fast fashion – de op één na grootste milieuvervuilende industrie – en goedkoop online shoppen. Veel van deze goederen worden over zee vervoerd en zo ook boven de Waddeneilanden (UNESCO Werelderfgoed). Met de containerramp MSC Zoe weet iedereen wat de risico’s zijn. Tegelijk is een deel van deze doelgroep juist al heel bewust en duurzaam bezig en is er veel ruimte voor positieve gedragsverandering. En dát is precies wat Mijke en Esther willen versterken met deze campagne.

 

De fotoreeks

Aan de hand van een prikkelende fotoreeks roepen ze de consumerende fashionista’s op om stil te staan bij hun eigen consumptiegedrag en om letterlijk de handen uit de mouwen te steken. Dat houdt in: laten inzien dat het allemaal veel milieuvriendelijker kan door duurzamer te kopen. Dus ‘minder’, tweedehands en meer bij lokale winkels tegen een eerlijke prijs. Kortom, ‘Buy less, Buy good’. Ook vragen ze jongeren hun eigen afval gewoon netjes op te ruimen na een chilldag op het strand of in het park. ‘Want echt, zo moeilijk is het allemaal niet’, aldus Mijke en Esther. De boodschap wordt versterkt door vrijwillige bijdragen en samenwerkingen met bestaande initiatieven, organisaties, bedrijven en (lokale) winkels. Want juist die aansluiting vinden ze belangrijk. Ook hebben ze qua styling goed gekeken naar merken die bij hun verhaal passen. Zo is er onder andere gekozen voor de eco-vriendelijke tassen van Susan Bijl en het circulaire denim merk MUD Jeans.



Samenwerking

Deze geheel vrijwillige campagne wordt door meerdere bedrijven, (lokale) winkels en bestaande organisaties gesteund, zo ook door Visit Wadden en Plasticvrije Waddenzee. De foto’s van de campagne zijn de gehele zomer te zien op de terminals en veerboten van Rederij Doeksen en Wagenborg en worden in en buiten het Waddengebied verspreid. Ook komt er op elk eiland een kleine expositie op een jongerencamping en komen er posters en kaarten te liggen in winkels en lokale horeca. Alle beelden zijn te vinden op de website www.WADTHEFCK.nl en Instagram #WADTHEFCK.

Help jij mee voor een schone Waddenzee?
Het platform ‘Plasticvrije Waddenzee’ draagt dit initiatief een warm hart toe en ondersteunt dit project. Op de website https://plasticvrijewadden.waddenzee.nl/ is meer informatie vinden. Ook staat hier een overzicht van lokale clean-up activiteiten en zijn er contactgegevens van lokale jutters te vinden. Help jij mee voor een schone Waddenzee?

Volgend artikel

Creëer je eigen verhaal!

Koop samenreisticket

Lees een ander artikel

Copyright Arriva 2024

Cookies

Wij gebruiken functionele, analytische en tracking cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om jouw ervaring op onze website te verbeteren en om je van relevante advertenties te voorzien. Klik hier voor meer informatie.